دسته‌بندی نشده

تاریخچه برنج در ایران

مردم ایران در طول روز حداقل یک وعده غذایی خود را به صرف برنج اختصاص می‌دهند. با وجود تمام رژیم‌های غذایی از این خوراکی خوشمزه و لذیذ نمی‌توان دست کشید. برنج سرشار از ویتامین و مواد معدنی است که انرژی فراوانی به بدن می‌رساند. آیا تاکنون به تاریخچه برنج در ایران فکر کرده‌اید؟ نخستین ‌بار بذر برنج چگونه وارد ایران شد؟

طرز پخت برنج ایرانی به دلیل عطر‌و‌طعم منحصربه‌فرد به شهرت جهانی رسیده ‌است. درباره پیشینه برنج در ایران اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد از قرن‌ها پیش ایرانیان انواع برنج ایرانی را کشت و تولید می‌کردند.

نکته قابل توجه این است که کشت برنج در ایران از استان‌های شمالی کشور در جوار دریای ‌خزر آغاز ‌شده و استان‌های گیلان و مازندران اولین تولیدکنندگان این محصول به ‌شمار می‌روند.

اگر دوست دارید تاریخچه کشت برنج در ایران را بدانید، با ما همراه باشید. در این مقاله پیرامون تمام نکاتی که به برنج ایرانی، انواع آن و استان‌های زیر کشت مرتبط است، صحبت می‌شود.

سخن آخر

پیشینه کاشت برنج در جهان به کشورهای آسیایی بازمی‌گردد و هنوز هم 90 درصد برنج جهان از قاره آسیا تامین می‌شود. برخی تاریخ‌نویسان اعتقاد دارند، پیشینه برنج در ایران از دوره ساسانیان رونق ‌گرفته و برخی اوایل قرن اول میلادی را نقطه عطفی در ثبت تاریخچه برنج در ایران و برنج‌کاری ایرانیان می‌دانند.

در مکتوبات تاریخی این‌گونه نگاشته‌ شده که تاریخچه کشت برنج در ایران پس از انتقال بذر برنج از هندوستان بوده و عملیات کاشت، داشت و برداشت آن به مروز زمان ارتقا ‌یافته و هم‌اکنون ایران نیز جزء یکی از تولیدکنندگان حرفه‌ای این محصول است.

امروزه برنج یکی از خوراکی‌های مجلسی در سفره‌های ایرانی محسوب می‌شود. طرز پخت برنج آبکش یا کته با انواع خورشت‌ها و کباب‌های ممتاز، شهرتی جهانی یافته ‌است. علاوه بر این، با انواع برنج ایرانی آش، حلوا، کوفته، شله‌زرد، شیربرنج، فرنی، شیرینی‌ها و کلوچه‌های مختلفی تهیه می‌شود و بسیار پرطرفدار هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *